In 2003, cand Sorin Paslaru (redactorul-sef al ZF) relata de la Franchise Expo Paris, in Franta existau aproximativ 700 de francizori (detinatori de diferite concepte de afacere) si peste 33.000 de francizati cu o cifra de afaceri cumulata de 33 mld euro. Cititi in ZF cum arata piata francizelor acum mai bine de un deceniu (http://www.zf.ro/companii/ franciza-sau-cum-sa-faci-afaceri-cu-ideile-deja-verificate-ale-altora-2985548).
In prezent sunt peste 1.800 de francizori si peste 68.000 de francizati, care genereaza o cifra de afaceri totala de 52 de miliarde de euro. Businessul a avut un ritm de crestere sustinut, chiar daca in perioada 2007-2009 criza a produs si in Franta o reasezare a pietei.
Anul acesta la Franchise Expo au fost prezenti peste 500 de francizori din care peste 100 din alte tari decat Franta. Aceasta este cea mai mare expozitie de profil din Europa.
Facand o paralela, in Romania, in 2005, existau 170 de concepte care generau 0,7 mld. euro cifra de afaceri, potrivit datelor ZF de la acea vreme.
A urmat o perioada de crestere rapida pana in anul 2008, cand piata a ajuns la peste 400 de concepte. Ulterior, conceptele din piata s-au triat si consolidat si in anul 2014, existau un numar de 330 de concepte care au generat o cifra de afaceri pentru anul 2014 estimata la 1,8 mld euro. Raportat ca si procent al segmentului francizei din PIB-ul tarii, pentru 2014, Romania este la 1,2%, in schimb in Franta procentul este de 2,4%.
In Franta, procentul conceptelor autohtone de franciza este de aproape 80% (similar cu alte tari dezvoltate precum Marea Britanie si Germania). In schimb in Romania acesta este aproximativ de 30%. Asadar din piata nu lipsesc marile branduri internationale, ci mai degraba conceptele autohtone. O data in plus avem o confirmare ca piata s-a dezvoltat atipic si avem nevoie de initiative locale. Acestea vor reprezenta motorul de crestere pentru perioada urmatoare.
Pentru a putea evolua, avem nevoie de o infrastructura mai sanatoasa care sa incurajeze franciza:
– O asociatie profesionala nationala de franciza, care sa reprezinte interesele celor implicati. Aceasta asociatie ar trebui sa adopte si un cod deontologic al francizei (prezent in toate tarile din UE). Romania este printre putinele tari care nu are o prezenta in World Franchise Forum si European Franchise Federation a asociatiei representative pe industrie la nivel de international
– Participarea la evenimente pe plan international si transferul de know-how catre cei interesati de franciza – de exemplu Asociatia Franceza de Franciza (FFF) are numeroase programe de formare atat pentru francizati cat si pentru francizori;
– Organizarea de expozitii si conferinte dedicate pe plan local
– O presa de business care sa inteleaga si promoveze fenomenul (Catalogul Francizelor – editia I a fost publicata in decembrie 2014 sI este prima initiativa intreprinsa de catre ZF impreuna cu Inventure Franchise Consulting in aceasta directie)
Citeste continuarea articolului pe francize.ro