De ce Franciza?

Din estimarile Inventure (companie care detine francize.ro), rata de succes a afacerilor operate in franciza, este in jur de 50%. Unul din 2 business-uri isi atinge (sau depaseste) indicatorii de performanta prognozati in primii 2 ani de la lansare. O rata considerabil mai mare decat la un start-up obisnuit, unde estimarile sunt de 20-30%.

Principalul argument al francizei este ca te poate feri de multe din greselile pe care le-ai putea face intr-un start-up. Exista insa potentiali francizati  care considera ca franciza ii poate feri de toate greselile pe care le-ar putea face intr-un start-up. Este important ca la baza unui business sa stea informatii si elemente care, in prealabil, au fost trecute printr-un filtru critic si au fost adaptate la contextul actual al pietei.

Inca prea putini antreprenori isi fac (business) planuri pe mai multi ani si isi asuma ca pornesc la un drum pe termen lung, care nu este deloc usor. Prea putini sunt cei care isi masoara progresul intr-un mod sistematic si modern (folosind tehnologia si programe de software actuale). Accesul la informatie credibila este foarte greoi atat din interiorul afacerilor (din lipsa de sisteme infomatice si de masurare a performantelor) cat si din exterior – din reticenta unor jucatori de a furniza informatii realiste.

Implicarea Investitorului

proverb african aplicabil pentru francize

Franciza iti permite sa te concentrezi pe zona unde inputul tau ca si investitor poate face cea mai mare diferenta, respectiv managementul local.
O franciza presupune ca vei primi “pe mana” un brand, know-how, produsele, manuale de marketing, training. Vei deveni parte dintr-o comunitate de investitori care opereaza aceeasi afacere in zone diferite.

Tu, antreprenorul, va trebui sa excelezi in managementul local; va trebui sa trasmiti povestea brandului mai departe (direct si prin intermediul echipei pe care o vei forma), a te asigura ca fiecare contact cu clientul este la standardul inalt pe care ni-l dorim cu totii. Iar aceasta munca nu se termina niciodata. Fie ca este vorba de produse sau servicii.

La Inventure, facilitam start-up-ul si dezvoltarea de afaceri sustenabile prin intermediul francizei.

Ne bazam pe avantajele acestui model de afacere: un drum batatorit, o reteta deja testata si care a inregistrat rezultate pozitive in piete similare (in Romania sau la nivel international).

Am initiat Inventure in 2012, avand experienta in consultanta de franciza de mai bine de 10 ani; din vremea cand importul de branduri se desfasura intr-un ritm efervescent, proiecte de mall-uri se lansau in mod continuu, iar piata aducea succesul de la sine (aproape) oricarui concept care era lansat.

Odata cu trecerea anilor, peisajul francizei din Romania s-a schimbat considerabil.

Majoritatea proiectelor/francizelor care nu au avut baze sustenabile s-au inchis. Investitorii si-au asumat pierderile. Inca mai exista francizori internationali care considera ca brandul le-a fost afectat de modul in care antreprenorii din Romania au inteles sa inchida relatia francizat-francizor.

Piata francizei a urmat evolutia macro economica, chiriile, salariile, asteptarile de profitabilitate si investitiile in locatii s-au redimensionat la potentialul pietei.

Perspectiva

Cei care erau gata sa faca pasul catre antreprenoriat/franciza au in prezent mai multe intrebari decat raspunsuri. Investitorii traditionali/de portofoliu au putine oportunitati valide in piata.

De aceea promovam franciza si incercam sa ridicam standardul/exigentele de business atat de partea francizorilor cat si a francizatilor.

Consideram ca domeniul francizei in Romania este subdezvoltat, dar cu un potential foarte bun pe termen mediu si lung.

Este momentul sa ne uitam la un nou ciclu de crestere, iar franciza poate fi unul din factorii de impulsionare a economiei.

Mai multe proiecte de centre comerciale noi vor incuraja cresterea retailului modern in urmatorii ani chiar si in orase care pana acum au fost evitate de catre dezvoltatori.

Intr-o lume mai internationalizata si conectata ca oricand, conceptele de succes cauta sa capete acoperire globala cat mai rapid. Asadar, sunt multe optiuni de idei de afaceri din care poti sa alegi, dar esential este sa-ti pregatesti pasii: cercetare de piata, model financiar, verificarea compatibilitatii cu cultura corporatista a francizorului, analiza de tip profit&loss si consultanta profesionista.

Daca te-ai hotarat sa analizezi Franciza ca si modalitate de business, contacteaza-ne pentru a stabili o intalnire directa in care sa exploram impreuna oportunitatile de colaborare.

Echipa Inventure